En dag, när vinden kom från väst.

 
 
Inser min absoluta begränsning i att korrekturläsa. Läser texterna igen och finner så många fel att jag knappt kan räkna. Jag vet inte vad det är, men alltid varit så. Slarvig, och för snabb. Kanske lite lat också. Men ni får stå ut med det, ni som vill läsa. Jag skriver på en känsla jag får, och då går det för det mesta fort. När det tråkiga jobbet kommer, då är jag snabb som satan.
 
Har egentligen inget idag, tömde mig kanska bra igår. Bilen går inte alls, värmen är avstängd, tappat bort plånboken och mobilen är trasig. Så livet rullar på ganska så fint.
 
Försöker stänga ute det mesta nu, trots en del skrivande. Ett kval stundar och all energi bör riktas åt det hållet. Det är fruktansvärt svårt. helst vill man vara överallt, på samma gång. Kanske något man lär sig med åren, att slappna av och vara här och nu.
 
***
Boken
Började på en bok i somras, eller bok och bok, ska jag vara ärlig har jag en fyra, fem påbörjade men ganska så fort avslutade. Den handlar så klart om en hockeytränare, som gått den hårda vägen till toppen, blivit nerslagen och sedan börjar klättra uppåt. En solskenshistoria med psykiska problem och märkliga följder. Får jag ihop den tror jag att ett par hockeyintresserade människor kan ha en stunds nöje i den.
 
Ska sägas att det är ingen barnbok, utan den kretsar kring hockeyn som ett kit, men tar vida svängar och gräver ner sig i livet och dess svårigheter. Skrev som fan i somras, men sitter fast nu. Funderar om det är rätt, eller om jag ska testa något annat spår. Kitlas av tanken på att skriva en roman om hockey, likt Hellberg skrev en om tennis. Vi får se om den någonsin bli klar, just nu står det i alla fall stilla.
 
***
Sporten
Förlorade i bandyn på ett mycket onödigt sett, nu blir det här spännande. Djurgården vände och vann som salt i såren. Positivt var att laget jag sympatiserar med för att en av mina stora förebilder, tillika vän, är tränare där. Talar naturligtvis om Oskarshamn. 7-4 hemma mot Lenny Erikssons Karlskoga är starkt, riktigt starkt. Får se om Lenny är lika sprängfärdig på presskonferensen idag som sist de var nere i Oskarshamn. Och om han hinner sno en snus av någon innan han åker hem. Man får bjuda, men man får stjäla tillbaka..
 
***
Framtiden
Såg Vallentunas 00or ikväll. Mötte Segeltorp i slutspelet. Något överaskande vann Segeltorp. Inte för att Vallentuna var sämre, snarare tvärtom. Man flyttade pucken, drev på mål men fick inte utdelning under den första period som kom att gå till Vallentuna. I andra perioden klev han så fram, Segeltorps nummer 13 vid ett namn jag tror var Jona. Han gjorde 4+1 och hade en uppvisning jag sällan sett i den åldern. Han gjorde ta mig fan allt själv. Slog flipp från egen mållimje till bortre blå, gjorde mål från halva planen, spelade folk fria i slottet med små nätta flippar från hörnet. Man skulle kunna sätta ett namn på det. Lekstuga.
 
Jag beundrar Vallentunas 00or. De kör, vill och utvecklas. Må kännas jävligt ikväll, kommer svida till lite imorgon. Men uppe med huvudena, ni kommer att vinna massor i era karriärer. Om ni orkar och vill förstås. Thomas, Martin, Roger m.fl. runt laget. Sug i, och sträck på, er. Ni har byggt något, något som är stort på gång. Kämpa!
 
***
Idioterna
Läser det tragiska öde Lars gick till mötes (http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16360827.ab). Kan knappt förstå, men det var bara en tidsfråga innan det skulle hända någon. Jag har sett och upplevt den typen av chefer själv, och jag vet hur jävligt det kan vara. Jag är så oförstående till hur de vidriga kräk till människor kan bete sig så. För mig handlar livet om glädje, ta hand om varandra och få de runt omkring sig att må bra. Fruktansvärt, men samhället är på väg ditåt. Till en plats där chefer och högt uppsatta får högre lön och på köpet högre hatt. En tillvaro där folk njuter att att sparka neråt, visa makt och slicka upåt. Agera!
 
***
Sporten två
Just det, United åkte också. Om söndagen var en strålande sportdag var nog tisdagen bland det sämsta på länge. Får hålla tillgodo med handbollens framfart. Strålande av ett gäng juniorer att ta sig så långt, när experterna tippade noll poäng och rakt ner i allsvenskan. Keep it up!
 
***
Fikapaus
Fikaproffs. Först fikade jag med Uffe efter hockeyn, sedan hjälpte jag honom att starta en dator. Jag skojar inte, starta en dator. Fika igen, med ett par lärare. Befriande att inte prata ett ord hockey. Raggningsknep, franska stumfilmer och möjligen en utflykt någon gjort. Två koppar kaffe där. Lunch, fikade med några från farsans firma. Raggmunk och kaffe. En fika till med några andra lärare lyckades klämma in mellan lunchen och idrotten. Efter idrotten var det så dags igen, mera raggningstips från en kvinlig lärare, lite tugg om allt möjligt. En kaffe till. Upp till hallen, bortskämd som man är kommer materialrna med kaffe så fort man stoppar in näsan. Mera fika.
 
Tro fan att jag sitter ett par timmar på toaletten när jag kommer hem, tro fan att det kan vara svårt att sova men någonstans är jag fylld av lite ny energi och nya samtalsämnen. Befriande. Fikaproffs, ska stå i mitt CV. Ett socialt geni, en kamelont(?) i alla kretsar. Ironi för er som inte förstod det och tror jag är den självgodaste jäveln sedan dackefejden.
 
***
Se på fan, jag kunde skriva ett någorlunda normalt inlägg som alla andra. Med aktuella händelser och med personlig touch. Om oväsentligheter och om kaffe. Jag tror bestämt att jag ska komma att bli ytlig också, och bli som alla dem. De där häftiga bloggarna. Möjligen kan jag bredvid fikaproffs då lägga till bloggproffs.
 
Ingen risk, jag skriver på mitt sätt. Med mina ord, utan onödiga bilder och med någon form av innebörd och med glimten i ögat. På något vis hoppas jag hjälpa någon i framtiden, där är vi inte än. Men vi tränar, du och jag. Vi gör det.
 
Vi hörs mina okända vänner, en dag kanske vi står i samma bar och beställer somma vin.
 
Jimmy
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0