Nu gör vi det här tillsammans!

Igår sa en person, det alla egentligen tycker och tänker. Jag är inte förvånad att alla väljer att hålla tyst, det är av rädsla och feghet. Fredrik Söderström basunerade ut vad han tycker om en enskild domare, och domare i allmänhet. Jag tycker det är befriande, för nivån är sannerligen lägre än på många år. Att Fredrik väljer att göra det med allvar, humor och glimten i ögat gör det ännu bättre. För det är just vad domarna saknar.
 
Jag gjorde något liknande. Skrev ihop tre A4 sidor som jag skickade till ansvariga. Fick ett samtal, de var imponerade, tyckte samma sak, men hade inte tagit tag i problemet. Det skulle bli ändring nu, de ville träffa mig och prata vidare, bad att få återkomma. Det var två månader sen, har inte hört ett ljud. Det tycker jag om något är nonchalant. På något sätt börjar jag förstå.
 
Fredrik utvecklade sitt resonemang. Han ville få till stånd ett möte med domare och tränare. Precis det jag skrev i mitt brev. Något som ansvarig tyckte var en mycket bra idé, de ville även att jag skulle komma ut och föreläsa om vår syn på saken när dem har utbildningar. Jag skulle få ett möte, men det hände inget. Somarchefen i allsvenskan sa så fint att visst, det ska vi ordna. Tillåt mig att tvivla. Men ingen skulle vara gladare än jag om han i dagens tidning talar sanning.
 
Jag hoppas vidare att det här kan ge eko på alla nivåer. Att tränare faktiskt förstår att vi kan inte sitta med armarna i kors och hoppas. För att förändra måste en dialog till stånd, på en sansad och ödmjuk nivå. För man ska komma ihåg, att domarna i mångt och mycket styr energinivån, glädjen och tempot i spelet. En arrogant domare eldar bara på en negativ stämning, en med glimten i ögat och är villig till en vettig dialog förtjänar all respekt.
 
Jag menar inte att vi efter varje avblåsning ska ha konferens med kaffe och bulle. Det funkar inte. Men jag anser att domaren ska vara så skicklig att han ska kunna ta lite skit, prata och gå vidare. Får man handen, och blicken "din jävla idiot" varje gång man är missnöjd blir det ack så otrevligt. Vi är ju där för att vi älskar det här, vi lär ju börja hjälpas åt.
 
Sen så har vi en viktig uppgift, och det är att inte bete oss som grottmänniskor. Vill vi ha en dialog och en förändring hjälper det inte att varje match skrika, gorma och svära över domaren. Då hamnar vi på samma nivå. Vi måste vara bättre än så, störrre än så och trevligare än så. Först då tror jag vi kan mötas.
 
På något sätt känns det som att domaren är ett lag, vi ett annat. Varför vet jag inte, det kan nog bara domarna svara på. Jag vill inte säga att alla är så, det finns många bra också som har fattat, men om vi kan sätta oss ner, prata om hur vi vill ha det så kanske vi kan utvecklas. Båda parter. Enas om ett sätt, där känslor och glimten i ögat är en del av spelet. Inte arrogans och onödiga verbala påhopp. Monologen som många gånger pågår från både tränare och domare irriterar, vilket får till följd att bägaren fylls och rinner över - irritation och svordomar.
 
Fredrik sa att det är lättare att få kontakt med Barack Obama än med en hockeydomare. Jag är benägen att hålla med. Har vid många tillfällen velat ta upp en sak mellan perioderna eller efter matchen. På ett lugnt och sansat sätt. När man får tystnad, snabb gång eller "tyst nu Anderström" så skapas ännu större klyftor. Istället för en sansad konversation på en minut vilket innefattar en utveckling för min del också. Vi kan hjälpa varandra tror jag, men då måste vi öppna upp oss.
 
Finns många idioter som tränare också, jag är säkert en av dem, och ibland förstår jag varför vissa domare är som dem är. Vi har en del att jobba med också, men återigen - det blir betydligt enklare om vi gör det tillsammans.
 
Jag kommer förmodligen inte få några böter för det här, då jag skriver det synnerligen privat på min privata blogg. Fredrik lär få ett par kronor i böter, men på något vis tog han fanan och gick först. Han tog smällen för alla andra och jag hoppas av hela mitt hjärta att andra går efter. På ett nyanserat, glatt och på alla sätt och vis ödmjukt sätt. Vi är alla där för hockeyns bästa, därför är det frapperande att se domare som inte vill gå den vägen.
 
Monologer gör folk dummare, dialoger folk smartare. Utveckla och utvecklas.
 
/Hockeyälskaren

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0