2012 års mesta, bästa, minsta.

Såklart ska vi, så länge det går att rida på nyårsvågen, även göra så. Idag tänkte jag servera er mina ögonblick 2012. Så vi säger väl som man brukar säga i dessa sammanhang, 2012 års...

Bästa hockeytränare - Fredrik Söderström och Hasse Persson. För att det är så.

Nyhet - Att SD faktiskt har främlingsfientliga åsikter. No shit, Sherlock.

Mest passionerade arbetskamrat - Samuel Rosenqvist. Alla på gymnasiet är drivna, men Samuel är allt i ett.

Poet - Tranströmer. Alltid Tranströmer.

Bok - 100åringen som klev ut genom fönstret. Är sen på bollen, men vilken entusiasm och vilket språk. Bra där, Jonas!

Antiklimax - Botkyrka - J20. Sista matchen för säsongen. Vinnaren gick upp, 52 matcher spelade, sista skulle avgöra. Det spelar ingen roll hur många matcher du vinner, om du förlorar sista. Champagnen var kyld, det blev gravöl.

Sämsta film - Snabba Cash II. Ett mord på det Lapidus skapat. Är en hängiven fantast, regissören borde skämmas.

Ögonblick - Den sekunden när Kennedy Bakircioglus namn ropades ut i Söderstadions slitna högtalare. Känslan, den glömmer jag aldrig.

Tröttaste - Jimmy Anderström. Jag gillar sovmorgnar. Unnar mig gärna en och annan. För långa, alldeles för långa.

Comeback - Vallentuna J18. Tre matcher kvar, mot ettan, tvåan och fyran. Sex poäng krävdes för allettan... Vi tog nio. Magiskt, att se grabbarnas ögon en tidig natt på Ekerö. Värt varenda minut.

Fest - Alla nätter i min lägenhet, alla kvällar med framförallt John. Ingen är sämre än någon annan.

Roligaste veckor - Furudals hockeyskola. Så många härliga människor, och trevliga grabbar. Så mycket kunskap, ännu fler skratt. Samla 10 hockeytränare i samma rum, tro fan det blir roligt.

Guide - Freddan i Leksand. Gick ungefär 40 minuter, för att sedan bli guidad åt fel håll. Men jag kom fram, och hade kul.

Mest folk i en grop - Även det i Leksand, midsommarafton. 30 000 i gropen, tittandes på män och kvinnor resandes en majstång. Underbar natt, med nya bekantskaper på alla sätt och vis.

Mest väluppfostrade hund - Lexie. Tänk er att släppa in en hund i ett omklädningsrum, vad tror ni händer? Lexie går fram till en spelare i taget och hälsar. När hon gått varvet runt, viftar hon på svansen och går ut. Chef.

Bästa film - Moneyball. Se den bara.

Chaufför - Kapten Hörnqvist. Ställer alltid upp, för en tränare utan körkort. Tack! Belöning kommer.

Lag - Hammarby Bandy. Jag gillar underdogs. Har alltid tagit jobb med utmaning i. Hammarby var nederlagstippat, men har bevisat för sig själv. 12-0-1. Säger det mesta, om att harmoni och lagbygge är viktigare än pengar.

Gud förbannat - Snorungarna som skickade in äggen i min lägenhet. Vem fan går runt med ägg i fickorna i vasastan. Tydligen har man fördomar.

TV-program - På spåret. Alltid på spåret.

Roligaste - Att skriva matchreferaten efter matcherna. Mitt språk har förändrats, mina ideer må vara sjuka. Kult det i alla fall. Vilket andra också verkar tycka. Tack till er som värmer!

Mår bra av dig - Du.

Hårda jobb - Att varje dag försöka övervinna rädslan för mitt problem. Tack till er som hjälper mig var dag. Ni som vet, ni vet.

Bästa - Alla som ger mig kritik i mitt skrivande. På sociala och privat. Det utvecklar och stärker på många sätt.

Hobby - Att skriva. Testa, det är hur kul som helst.

Sms - Ronnys. Det värmde så in i helvete. Jag växte och förstod, att något bra kan jag åstadkomma.

Ögonöppnare - Jobbet på SISU. Där och då förstod jag att jag utvecklats och uppskattas. Brottas varje dag med mitt dåliga självförtroende. Det gav mig istället tro. Tackar jag å det ödmjukaste för.

Mest underskattade - Att ge varandra kärlek och beröm. Jag vet hur bra det känns, men för att då måste man ge. Värm varandra, säg att du älskar någon. Det är så lätt, det ger så mycket.

Mest överskattade - Erik Hamrén och Per Mårts. Att hitta på häftiga ord är de i och för sig bra på. Men roligt är inte alltid bra. Bra är ta mig fan alltid roligt.

Sportögonblick - Får nog bli Roger Rönnberg, ståendes på bänken, och skrika ut sin välförtjänta glädje. Romantik.

 

Tack som fan - Till er alla, som hjälper, glädjer och stöttar. Som ser lösningar, ger feedback och värmer. Att utvecklas som människa kräver bra personer i sin omgivining. Som kan säga när det är dåligt, men berömer när det är bra. Så man växer, tror jag i alla fall.

 

Dra åt helvete - Ni som gör precis tvärtom.

 

Nu stänger vi butiken - 31 december, 23.59, 2012. Det var inte mycket till lista det här, men det jag kommer på såhär spontant. Nu stänger vi 2012, och ser fram mot ett år fyllt av nya utmaningar.


Fyll på!

 

Årets bild. Århundradets plats.
 

I staden vankar män, i kvinnor frodas kärlek. Ett möte, en blick, ett bröllop, ett barn. I kylan viskar mässan, om skillnader och svårigheter. I värmen blåser övervinnande, och kärlekens källa på nytt. - Jimmy Anderström 2012.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0