Ytlighetens ansikte

Ytlighet, ja. Vad finns att säga i det ämnet som inte redan är sagt? Tja, att man aldrig får sluta prata om, fördöma och pulvrisera ytlighet. Nu är jag inte helt familjär med de sju dödssynderna, så om det inte redan är en borde den klassas som den åttonde. Jag kan inte nog påpeka hur jag föraktar människor vars enda intressen här i livet är hetsbantning, shopping, alkohol och Stureplan. Eller föraktar är nog fel ord, tycker synd om ett bättre.

Jag menar, folk får vara som folk vill. Jag har inte mandat att fördöma, men jag har befogenhet att tycka. Det är inte så att jag ställer mig helt på tvären vad det gäller en liten form av ytlighet, det är sunt. Att bry sig om den egna kroppen, att klä sig på ett respektabelt sätt och att ibland ta några groggar på White Room är inget annat än normalt, men som med allt här i livet så mår det bäst av att finnas i små portioner.

Det måste finnas ett djup bakom den där fasaden, ska du paketera något bör det finnas ett innehåll. Annars blir man jävligt besviken när man fått av fodralet, om ni förstår mig rätt här. Jag har träffat allt för många utan innehåll, och det blir aldrig särskilt roligt i längden. Det är som med chips, gott i början men efter ett tag blir det bara äckligt och klibbigt.

Jag kanske inte har lågt innehåll, det får andra bedöma. Jag pratar inte om att man måste vara medlem i mensa, läsa Dostojevski och se Ben Hur varje helg. Tvärtom, jag uppskattar bara att man kan föra ett samtal utan att det uteslutande handlar om saker, pengar och "huuuur jävla sköööön jag var i fredags".

Varför jag skriver om det här? För jag hamnade av någon anledning på Pernilla Wahlgrens hemsida. Ja precis, hon som gjort Picadilly Circus och... Ja vad mer? Jag ska inte sjunka till hennes nivå, men hon förtjänar en liten släng av sleven. Där har ni ytlighet med ett ansikte. Hon har tre barn med maffian, och ett med polisen och är väldigt angelägen om att putta ut dom på en scen för att kunna plocka lite creddiga Lidingöpoäng. Som Betnér en gång uttryckte det "du har fan knullat fram ett avsnitt av Sopranos".

Ytlighet är sunt i små propotioner, när det bygger en hel karriär eller ett helt liv blir det i mina ögon bara sorgligt. Men som jag sagt förut, jag är inte rätt man att döma andra människors livsöden. Jag har fullt sjå att hålla tag i mitt eget.


Jimmy

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0