Hetsjakten

Förändringens vind blåser över hockeysverige. Först flyttar man förlängda ett antal decimeter för att göra ytterzonerna större, nu vill man tillåta spelare i målgården och att man, så länge skenen är i isen, ska få sparka in pucken. Jag är kluven.

Jag är inte emot förändring, snarare tvärtom. Jag vill att man ska ta bort regeltolkningar och göra det tydligt vad som gäller. Men varför åt det här hållet? Varför inte föreslå att inga spelare över huvud taget får vara i målgården och att inget mål skall godkännas om den lämnade skridskon som sista levande punkt? Att flytta förlängda har jag inga synpunkter på, det tror jag snarare kommer gynna hockeyn.

De senaste förändringarna man gjort har fått ett fint utfall. Icingregeln främjar spelet, likaså puckout regeln. Men det finns också regler man inför och diskuterar som missgynnar några fåtal. Jag pratar förstås om målvakterna. Jag kan förstå att de sätter sig emot vissa ändringar, då deras jobb blir betydligt svårare att utöva i framtida klimat.

I takt med målvaktstränarnas intåg i svensk hockey har målvakterna blivit avsevärt mycket bättre. De tränar hårdare, de tränar rätt och de räddar fler puckar. Då börjar gnället; "buhu det blir mindre mål", "de har för stora skydd för fan", "gör något åt det här" osv. Skydden ska minskas, målen skall göras större, spelare i målgården skall tillåtas och man ska få sparka in pucken. Jag förstår varför färre och färre numer vill ställa sig i målet. Ska vi fortsätta motarbeta målvakterna kommer vi snart att få spela 6-6.

Vidhåller fortsättningsvis att jag är för förändringar i grunden, men jag gillar inte hetsjakten på målvakterna. Om den blir bättre, ja då är det ju naturligt att utespelarna också måste bli bättre. Inte att man ska gynna utespelarna så till den grad att målvakternas jobb blir omöjligt att utföra.

Har en vän som är målvaktstränare, Sveriges bästa i mina ögon. Han sa vid ett tillfälle att det är bara anpassa sig och hitta nya sätt. Tycker det är en förbannat bra inställning, inget gnäll utan här kör vi oavsett. Om utespelarna sagt detsamma när målvakterna blev till monster hade vi inte behövt ta den här debatten.

Möjligt att jag generaliserar något, att jag har en förvriden bild av verkligheten. Men det är såhär jag ser på det, hellre vinner jag med 2-1 än 10-7.

*Skrivet från mobilen därav den kanske märkliga styckesdelningen.

Jimmy


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0