Att fylla år i vuxen ålder

Kan vara en synnerligen splittrad upplevelse. Säger inte att jag är gammal, tvärtom. Jag är fortfarande ung och har framtiden för mig, som alla människor här på jorden. Men ju äldre man blir, ju mindre uppskattar man, i mitt fall, den 23e augusti. Idag är jag 22, imorgon när jag vaknar är jag 23. Big deal, samma sak i stort sett. Eller?
 
När man var liten satt man på nålar den 22a, jag minns att man nästan sprack av längtan och förväntning vad som skulle komma dagen efter. Presenter, tårta, besök. Visst, jag kanske får någon present imorgon, en tårta kanske finns med i bilden men när jag imorgon fyller 23 finns det annat jag uppskattar och värdesätter högre.
 
Jag minns så väl den 22a augusti 2007. Jag var fortfarande 17, men hade fått smak på livet. Många av mina närmaste vänner hade redan fyllt det där magiska, jag skulle bli 18 år. Då var det fortfarande någon sorts magi över att fylla år. Att bli ett år äldre. Man skulle få gå på krogen lagligt, man skulle äntligen få köpa sitt snus själv och man kände sig oslagbar. I samma stund som jag fyllde 20 tror jag magin försvann lite, det fanns ingen mer milstolpe att fylla. Eller?
 
Jag har bestämt mig för att vända på det. Idag är jag 22, imorgon 23. Det innebär att jag naturligtvis är ett år äldre, men det innebär också att jag är ett år smartare, ett år mer erfaren och ett år klokare. För varje år som går lär man sig nya saker, vare sig man vill eller inte.
 
Du kan välja att spjärna emot, föröska leva kvar i ditt förflutna men oavsett vad du vill så kommer moder jord att släpa dig framåt. Varför inte utnyttja det? Leva med tiden, göra varje år till ditt bästa och bli bättre med de åren som går. Valet är ditt, och ingen annans. Jag tänker försöka utnyttja att jag blir äldre till min fördel, inte försöka spjärna emot, inte försöka leva som jag levde när jag var 18. Men det är som med allt, lättare sagt än gjort.
 
Trots att, eller för att, jag imorgon blir 23 kommer jag njuta av allt jag tar mig för imorgon. Jag är ett år klokare, ett år smartare och ett år mer erfaren. Det mina vänner, det är värt att fira.
 
***
 
Gjorde sånär klart en av mina föreläsningar igår. Tror jag fick till det, som Hasse skulle sagt, hyggligt. En del finslipning återstår naturligtvis, men jag känner mig förhållandevis nöjd med det jag åstadkom. Återstår gör trots allt en hel föreläsning som jag tänkte sätta tänderna i på fredag. De som är villiga att läsa, tycka till och förändra är mer än gärna välkommna att höra av sig så ska ni få er ett exemplar.
 
***

En fin gårdag slutade på ett tråkigare sätt. Min borg, mitt hem, tillika platsen i mitt hjärta blev till en oroväckande stor fiende. Det finns ingen plats i världen som jag högaktar så mycket som söderstadion, det finns få saker jag älskar såsom Hammarby. Trots det kunde jag inte vara kvar hela matchen igår, ett stort svart moln kurade ihop sig så till den milda grad att min hjärna kände för att utveckla någon form av yrsel. Skam den som ger sig, nästa match står jag där igen med förhoppning att jag kommit ihåg att äta middag och att yrseln inte gör sig påmind igen.
 
Spelet var stundtals bättre igår, men en poäng räcker inte speciellt långt i tider som denna. Allsvenskan 2014 här kommer vi!
 
Jimmy
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0