Skarpa svängar.

Det är långa hopp och skarpa svängar i min blogg. Igår pratade jag om supporterprotester och supporterskap, idag blir det allmänbildning. Min blogg är sån, den är inte logisk.

Läste en liten artikel i loka blaskan om Dagens Nyheters nutidstest för högstadieelever. Snittet i Sverige var skrämmande lågt, 11 av 35 rätt. Enligt mig är det skandal, är det inte? Finns det inget värde alls i att vara bildad numera? Är det inte status? Ligger det bara värde i att kunna klä sig rätt, säga rätt saker och träffa rätt killar/tjejer? Uppenbarligen.

Snittet är alltså 11 av 35. Självklart finns det fortfarande unga som ser ett värde i att vara bildad, hänger med i vår nutid, ser nyheterna, läser tidningar och hänger med. Men jag ser en skrämmande utveckling, inte minst i mitt yrke. Det är inte så mycket status att vara bildad längre, finns inget gehör hos övriga ungdomar att vara allmänbildad. Snarare tvärt om, det kanske ses som lite konstigt att vara "plugghäst", det är ingen man ser upp till. De man ser upp till är de som har de dyraste kläderna, skränigaste språket och senaste prylen.

Det tycker jag är skrämmande. Jag ser ingen motsats i att gilla att festa, ha dyra kläder och att vara allmänbildad. Tydligen gör dagens ungdom det, titta bara på Paradise Hotel, eller Kungarna av Tylösand för den delen. I gårdagens avsnitt av "Alex ask" genomgick deltagarna ett litet allmänbildningstest, det gick väl sådär får man säga. En deltagare kunde inte nämna tre grundämnen, en tvekade länge innan han svarade nej på frågan om sten var ett grundämne, en trodde att Frankrike hade kung och en visste inte om enhörningar var sagofigurer eller på riktigt. Tror att du skulle få samma svar om du klev ut på stan och högg ett gäng ungdomar.

Nu ska man såklart inte dra alla över samma kam, det finns folk som fortfarande ser ett värde i att vara bildad och lära sig saker. Dessa lyfter jag på hatten för, det tycker jag är coolt.

Mitt förslag lyder; Vi inför ett allmänbildningstest i sverige, med frågor som är anpassade efter ålder. Vad det ska tjäna till? Tja, vi kan alltid dra slutsatsen om vi börjar tappa det bildade sverige i kommande generation eller inte...

Vad säger ni?

Nu återgår jag till mitt FM11, plugga ska jag göra imorgon.

Jimmy


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0