Bara tvungen att kommentera detta.

När jag väl börjat skriva kan jag liksom inte sluta. Jag ramlade över den här artikeln på aftonbladet: http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/internationell/ovrigaligor/article8098909.ab

Jag tycker det är helt fantastiskt gjort av supportrarna. I gårdagens fotboll styrdes allt kring supportrarna. Lördag 15.00 var heligt i England. Italien hade sin 14.00 söndag om jag inte minns helt fel. Supportrarna gick först, det var deras behov man skulle tillfredställa först för att inte tappa intäkter. Nu spelas det fotboll på lördag, söndag,måndag och fan vet när i england. Likaså i Italien. 

I dagens fotboll är det i första hand tv man ska stimulera, i andra hand finansiärer och långt därnere någonstans kommer supportrarna. Våran röst hörs inte längre, den vill inte höras.

Man flyttar en match till 12.45 för att TV vill sända tennis senare på dagen. Vem tänkte på supportrarna i det läget? Nej ingen, för ni klubbar tar oss för givet. Nu fick ni er tennis, klockan 12.45 på dagen. Eller hur trodde ni att de skulle reagera? Förmodligen togs de för givet, som vanligt. Jag är själv en del av det här, matcher flyttas hej vilt i sverige för att passa tv-publiken. Hammarby spelade på den smått ologiska tiden 18.20 för att det senare på kvällen var Milanmatch i samma kanal.

Vi blir mer och mer ett nödvändigt ont. Hur vill ni ha det? En levande supproterkultuir eller tomma läktare? Jag vet vad Lagrell vill ha, en sittande, applåderande barnfamiljspublik utan passion och utan känslor.

"Förbundet har startat en häxjakt, med lagar som säger såhär: ta bort alla känslor för sporten, för då blir den mer familjär. Men så länge vi står här på läktarn, kommer fotbollen aldrig att dö. Supportrar får sporten att leva, försök aldrig stoppa vårt stöd!" En fantastisk paroll.

För visst är det väl så egentligen, ingen vill spela fotboll utan den levande publiken, men ingen vill heller ta konsekvenserna när den passionerade publiken blir obekväm och börjar ställa lite krav.

Det är vår läktare, det är vår sport. Utan oss hade ni inte spelat fotboll överhuvud taget. Se då för fan till att tillgogdse våra behov innan ni står där, utan publik och utan era jävla tvpengar.

För övrigt ser jag fram emot lördag. Cupfinal på ett kokande söderstadion. What else you gonna do on a saturday? Kämpa Hammarby! Mot europa.

Sov gott,
Jimmy



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0