Nattligt bloggande, den bästa sömntabletten.

Nu ska jag göra Tisdag av det här. Skön kväll må jag säga. Kollat Spanien, ett bra Spanien. Ett Spanien man kände igen. Stundtals den där poesin jag pratade om. Om Spanien var poesi idag, då var Portugal en bra orgasm. Njutfullt att se andra halvlek, men visst fan har Ronaldo gått bakåt? Inte har han gått framåt i alla fall. UNITED!

VM tippset går in i sin andra fas. Nu gäller det att tippa fyra matcher. Linus, ledsnade du efter en dag eller? Har Adrian kastat in handduken? Hur kommer toppen att arta sig. Svaren kommer så småningom. Se till att lägga era allra bästa tips nu. Till och med Johan plockar poäng idag. Stort! Ställning kommer imorgon förmiddag.

Från det ena till det andra. Såg ni VM magasinet idag? Reportaget om barnen på ett barnhem i Sydafrika. Säga vad man vill om VM i afrika, vuvuzelor och fulla läktare. Varför lägger man ett VM där det finns så många andra problem? Problem som är mycket större än ett stolpskott eller en missad straff, ett rött kort. Arenor ligger i områden där befolkningen inte ens har en chans i helvetet att se matcherna på tv. Jag älskar VM, jag älskar tänket att vidga sina vyer, att ge Afrika ett VM. Ge dem ett uppsving. Matcherna har varit fantastiska, arenorna är magnifika. Festen är briljant. Men vem tar hand om konsekvenserna? Vem tar ansvar för arenorna när FIFA lämnat den 12 juli? Vad ska göras med dem? Vem tar ansvar för folket som betalat kalaset? tvingats flytta och inte ens är glada över att VM kommit eftersom deras huvudvärk är att fixa mat för dagen.  Vem städar upp? FIFA lär ju inte göra det. En stad har ju inte ens ett fotbollslag. 150 000 invånare och en arena för 45 000. Vad göra? Odla på den? Riva den? Förslag?

Nu sitter ni säkert och muttrar, vilken jävla glädjedödare. Men jag är ingen glädjedödare. Jag vill bara se utanför boxen, utanför "vår" värld, den första världen. Jag vill ge de stackars barnen en framtid. Inte ska man behöva hamna i en papperskorg 6 månader gammal?

Njut av fotbollen folk, det gör jag också. Men skänk en tanke till de folk som inte har det som vi. En kultur helt olik våran. Nästa gång ni gnäller på det störande oljud som stör er tvstund. Imorgon skänker jag pengar till unicef. På riktigt. Vill ni ha kvittot här?

Nästa gång ni gnäller över en jävla bagatell; tänk på att det finns folk som skulle gå över många lik för att ens ha det hälften så bra som ni har det. Detta har jag tänkt på länge, det kommer från hjärtat. På riktigt! Uppskatta det ni har är ett råd jag vill ge er läsare. Ge era nära och kära den uppskattning de förtjänar. Skänk en tanke till de svaga. Jag säger inte att vi ska sluta leva, bara att vi ska göra vårat lilla för att hjälpa till.

Lite tankar såhär på natten. Rätt eller fel. Vågar i alla fall utrycka min åsikt, inte så ytlig som andra. Jag är en tänkare, en visionär som min vän sa det. Nu blir det lite boxen, sen ska det sovas. Imorgon ska jag påbörja ett nytt projekt som ni kommer att få läsa om.

Du ska aldrig, aldrig visa din svaga sida. När du visar din svaga visar du dig svag. Din motståndare kommer krossa dig. Visa aldrig din svaga sida, lyft fram de bra istället.


Inte dagens, utan århundradets dryck!

Mångsysslaren,
Jimmy








Kommentarer
Postat av: Linus H

Dagens Tippning:



Mexico - Uruguay 1

Frankrike - Sydafrika X

Nigeria - Sydkorea 1

Grekland - Argentina 2



Fan det är alltid trevligt att komma in på datorn, slå upp Jimmya.blogg.se och bara njuta av dina texter. Härligt att höra att det går så bra som det ändå gör!

Vi får ta en ÖL i sthlm nästa gång.

Kanske ses Onsdag nästa vecka, men under andra omständigheter :(

2010-06-22 @ 09:58:08
URL: http://metrobloggen.se/lykkespappa
Postat av: Jesper

Mexiko-Uruguay 1

Frankrike-Sydafrika 1

Nigeria-Sydkorea 1

Grekland-Argentina 2



nu sitter 4-poängen! :D

2010-06-22 @ 11:31:41
Postat av: Petrus

Mexiko - Uruguay X

Frankrike - Sydafrika 2

Nigeria - Sydkorea 1

Grekland - Argentina 2

2010-06-22 @ 12:47:56
Postat av: Jimmy

Mexiko - Uruguay X

Frankrike - Sydafrika x

Nigeria - Sydkorea 1

Grekland - Argentina 2



2010-06-22 @ 13:13:54
Postat av: Louise

Mexiko - Uruguay 1

Frankrike - Sydafrika x

Nigeria - Sydkorea 1

Grekland - Argentina 2



2010-06-22 @ 13:14:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0