En alternativ krönika. Mina tankar om VM.



VMs...

Skönaste namn:

Tshablalala. Utan konkurens.

Miss: Kan inte ta något annat, herr Espinosas "det var inte mål", Tyskland-England.

Fullträff: Finns en del att välja på, men Gio V Bronchhorst(?) mot Uruguay. Forlans x antal är där och nosar. Tshabalalalas i öppningsmatchen är där. Men Gio´s är ändå en klass för sig.

Bästa match: Spanien-Tyskland. Om vi pratar spelmässig kvalité. Var det någon som såg en felpass, ett felbeslut?

Mest underhållande match: Uruguay-Ghana. Om vi pratar dramatik och syndabockar/hjältar.

Sämsta match: Paraguay-Japan. Åttondelsfinal i VM. Zzzzzz.

Referat: Lasse Granqvist i samma match som ovan. Helt enastående. In på youtube och sök. Helt magiskt!

Ljud: Vuvuzelorna. Jag älskade det. Läs inläggen från innan VM så får ni en förklaring till varför.

Oljud: Anders Anderssons röst. Hur står han ut att lyssna på sig själv dagarna i ända?

Från klarhet till klarhet: Fröken Frändén. Levererade bra, en mix till det "grabbiga". Kul...

"Dagisfröken": Joggi Löw. Att få dessa ungdomar att leverera på den här nivån är inget annat än helt jävla fantastiskt. Hatten av.

Roligaste lag: Det tar emot att säga det, gillar inte epititet "roligaste laget". Men Tyskland. Vilket lag, vilket spel. Vilken charm. Ni har framtiden för er.

Mest tydliga matchplan: Hollands i finalen. Sparka, slå. Vi ska vinna till varje pris.

Kyss: Casilias kunde inte hålla sig längre och kysste sin journalist till flickvän, i direktsänding. Han fick även in ett "vi ses hemma sen". Haha.

Överraskning: Ururguay. Hade Ghana gått till semi hade jag tagit dem.

Sämst när det gäller: Sydamerikanerna. I stort sett alla lag gick till slutspel. Bara ett till semi. Och det var Uruguay.

Flopp: Tar emot att säga det, Rooney. Hade höga förväntingar på dig mannen. Messi gjorde visserligen inga mål (som jag förutspådde) men han var spelmässigt bra.

Kung: Villa. Han gick från att vara en bra spelare i Valencia till att bli världens bästa anfallare i Barcelona. Stort!

Vad gjorde vi här?: Nordkorea. I konkurens med Honduras.

Enda obesegrade lag: Nya Zeeland! Sug på den. Det enda lag som inte förlorade en enda match var Nya Zeeland.

Flopp 2: Italien. Say no more.

Flopp 3: Frankrike. Vad i helvete sysslar ni med? Bäst i världen för 10 år sedan. Nu är ni bland de sämsta ta mig fan.

Flopp 4: Torres. Hallå? Världens bästa forward?

Fan också: Två liverpoolspelare är världsmästare. Det kan ni tacka Benitez för. Utan honom hade det itne spelat 20 spanjorer i Premier Leauge.

Fråga: Kommer Klose spela VM 2014? Jag tror det. Han gör 4 eller 5 mål, som vanligt. Genom tiderna den mest pålitlige målskytt VM skådat. 

Hoppspark: De jongs på Alonso.

VM studio: Kragstalundsvägen 49. 

Flopp 5: TV4s studio. Inget annat än ren och skär slöseri. Usch vad dåligt. 

Genombrott 1, 2 och 3: Honda., briljant spelare. Özil, magnifik. Mûller, hade inte ens hört hans namn. Alla tre borde återfinnas i någon av de två största ligorna inom kort. 

Tipptävling: jimmya.blogg.se´s succétävling. Hela 11 tävlande var med under resans gång. Något överraskande stod Ingrid som segrare. Hennes segertal finna att läsa i det förra inläggets kommentatorspår.

Sämsta tippare: Jimmy Anderström. I konkurens med Linus H.

Kommentator: Chris Härenstam, faktiskt. Otroligt påläst, kunnig. Jag värdesätter kunskap oerhört högt i det här sammanhanget. Otroligt trist att lyssna på någon som säger att Evra spelar i Arsenal 13 gånger under en match.

Alternativa VM program: Laul Calling.

Skyttekung: Thomas Muller. Odds på det innan?

Bläckfisk: Paul.

Frisyr: Howard Webbs avsaknad av detsamma. Vad är det med domare, auktoritet och flintskalle?

Ett på många sätt underhållande VM. Tack! Att Sverige inte var med var tråkigt. Nya tag, jag vill dricka öl i Warsawa!

Det var allt jag kunde komma på just nu. Fyll gärna på, tyck till eller ändra om ni känner för det. Det här är mina tankar om VM. Har fortfarande svårt att acceptara att det nu är över. Men man får så sakteliga återgå till verkligheten. Hur gör man det bäst? Jo med en käftsmäll som heter Hammarby-Falkenberg. Älskar det.

Det har blivit en hel del fotboll den senaste månaden. Ni, mina läsare som inte gillar fotboll, har nu en hel del annat att se fram emot. Visst, jag kommer skriva mycket sport då det är en stor del av mitt liv. Men nu kommer det finnas stora utrymmen för annat.

Härmed stänger jag VM butiken för den här gången. Den öppnar igen om ca. 4 år. Då i Rio de Janerio. Copacabana:D 


Espinosa, den är inte inne va? Jävla idiot. (sorry).

Er,
Jimmy




 







 









Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0