DEL 3: Föräldrarskapet
Det här är ett ämne som är svårpratat. En hel del ledare ser föräldrarna som en betyngande del av verksamheten. Ett nödvändigt ont. Jag har varit av den uppfattningen tidigare, det ska jag villigt erkänna. Men ju mer jag disskuterat ämnet, ju mer jag läst om det och ju mer jag har förstått, ju klarare blir bilden av föräldrarna som ett verktyg i vår utbildning. Självklart är det ledaren som ska äga möjligheten till att utveckla spelarna, men om vi på rätt sätt kommunicerar och utbildar föräldrarna kan dra stor nytta av deras engagemang och dess kunskaper.
Jag kan säga hur vi inte gör det, genom arrogans och genom att inte prata med dem. Hur vi kan göra kommer kanske min text att ge en del förslag på.
Olika typer av föräldrar.
Under mina snart sju år som tränare har jag stött på alla möjliga typer av föräldrar. Många, eller de allra flesta, har sunda åsikter och bra ideér. Hur de sedan efterlevs vet jag inte, mer än om spelare kommer och vill prata om hur de upplever stödet hemifrån. Jag har också stött på föräldrar som inte brytt sig över huvud taget, eller brytt sig alldeles för mycket. Vill belysa att det här är inga sanningar, utan känslor och erferanheter jag har. Man får absolut inte ta det som kritik, utan som upplysning eller möjligen ett sätt att göra något bättre. Gudarna vet att jag har mina brister och fel, de är många, men jag försöker råda bot på dem genom att förkovra mig.
Det finns sådana. Föräldrar som aldrig frågar hur det går, som aldrig är behjälpliga när något ska göras, som aldrig undrar över hur laget sköts. Många kan tycka att det är skönt, men jag är övertygad om att grabbarna och tjejerna vill ha föräldrar som bryr sig om hur det går, frågar om matchen eller bara stöttar i alla lägen.
Här har vi ett förbättringsområde. Det finns de föräldrar som ställer onormalt höga krav på sin son eller dotter, som lägger sig i precis allt, som har åsikter om hur laget tränar, hur det matchas och som tycker att hans son eller dotter är så mycket bättre. Min erfarnhet av det är att det blir en belastning snarare än stöttande. Grabbarna och tjejerna tycker det är jobbigt att hela tiden få höra hur dåligt det var, hela tiden prata om sin idrott eller att bli körd runt halva stockholm för att ens pappa (i de allra flesta fall) eller mamma inte tycker att laget man spelar i är tillräckligt bra eller tränas på rätt sätt. Ibland är det ju så, men det går ofta till överdrift.
I mina ögon ska sägas. Är en som är nyfiken, ställer frågor till ledare utan att forcera och gå fram som en ångvält, stöttar sitt barn i alla lägen utan att för den skull pressa. Tröstar när det går dåligt, berömer när det går bra. Lyssnar och förstår hur mycket ens barn vill att du ska lägga dig i ens karriär. Jag är fulla av övertygelse, barnet behöver stöd, inte en till tränare. Som han i dikten.
Självklart i teorin, besvärligare i praktiken
Sa det inledningsvis, föräldrarna har stor del i barnets utveckling. På rätt sätt kan man förhöja tränarens värde, och på fel sätt krossa det. Det är ni föräldrar som träffar barnet mest och oftast. Det är också ni som ger den all kärlek och omtanke i störst utsträckning. Men det kan också bli fel. För visst är det här självklart i teorin, men varför kan det vara såsvårt i praktiken. De där gudarna ska veta att även jag ibland har svårt att överföra teori till praktik, men med frenetiskt kämpande och lyhördhet brukar det bli bättre.
Man kan själv fundera på hur man kan upplevas som förälder i en tränares och i sitt barns ögon. Ibland är självinsikt svårt, det kan de där gudarna återigen intyga. Först när man förstår sig själv, kan man förbättra det som är mindre bra. Att vara ärlig mot sig själv, är på ett sätt att vara ärlig mot alla andra. Lever jag som jag har lärt är en fråga man kan ställa.
”Olle 14 år spelar ishockey som enda sport. Han kommer hem till mamma och pappa och sätter sig vid köksbordet. Han vill berätta någonting och säger: Mamma och Pappa, jag vill inte spela ishockey något mer. Jag vill börja dansa balett.” Vad säger du och vad gör du?
”Lisa 11 år håller på med ridning och dans. En dag kommer Lisa hem med gråten i halsen och säger att dansläraren har bett henne välja mellan ridning och dans. Med anledning att hon inte kommer bli bra i dans ifall hon höll på med båda. Lisa vill förtvivlat gärna hålla på med båda idrotterna.” Hur löser du situationen och vilka problem kan uppstå? Hur löser du isåfall dessa problem utan att andra tar skada?
”Jonas 16 år har nyss fått veta att han inte är tillräckligt bra för ett juniorlag på elitnivå, han kommer hem och talar om det för föräldrarna. Jonas vill inget hellre än att spela hockey men har köpt att han inte fått plats i detta juniorlag. För Jonas har insett att han inte är tillräckligt bra just nu, men han vill bli. Men har mamma och pappa samma åsikt?” Vad skulle din första reaktion vara när Jonas berättade det här? Hur hjälper du Jonas på bästa sätt och hur skulle du kunna stjälpa honom?
Skulle vara intressant att höra era reflektioner.
Ibland är det oundvikligt att föräldrar klagar och ber om förändring. Då tränare och ledare missköter sina uppdrag. Men oftas går det till överdrift, i många fall för att insikten i varför saker görs är för dålig. Det är båda parters fel, då vi som tränare kan vara bättre på att kommunicera. Det får inte heller gå till överdrift, då blir ledarnas jobb outhärdligt. Jag har länge och väl suttit i samtal med föräldrar som skriker och gormar, talar om för mig med all önskvärd tydlighet ur usel jag är och att jag borde sluta. Det blir inte bättre av det, utan tvärt om. Jag har sett ambitiösa och duktiga tränare slutat på grund av för krävande föräldrar. Det kan inte vara bra för varken sporten eller barnens utveckling.
- Idrotten fostrar vinnare på alla plan, med en bra förebild i form av en förälder kan man nå långt. Alla behöver ett bra stöd, så även du och jag.
***
Det här är delar av det material jag föreläser om för SISU:s räkning. Har på eget bevåg varit och testat det här på en förening, med blandat resultat. Några mejlade och tackade för att lärt sig en hel del, någon mejlade och undrade var det var för skit jag pratade om. För mig handlar det inte om att ha rätt eller fel, utan hur de som lyssnar eller läser väljer att se på det.
Finns en bok i ämnet som om något är världsklass.